Bekijk hier de opname van DGBC Routekaart Kantoren op koers naar 2050.
Yvette Watson is als werkgroepvoorzitter de aangewezen persoon om deze routekaart te introduceren. En ze zet meteen de stip op de horizon: “Allereerst de energietransitie, maar daarbij komen nog andere doelstellingen. Laten we daar vooral vandaag nog aan beginnen.” Want Watson ziet de transitie meer als ‘vastgoedtransitie’. Een die breder is dan alleen energie: “Het zou een blunder zijn als we alleen focussen op energietransitie. Daarom spreken we over een vastgoedtransitie, met oog voor circulaire economie, een veilige en gezonde werkomgeving en een inclusieve samenleving. Laten we daarom beyond Paris Proof gaan!”
Scenario’s
Hoewel die bredere aanpak aanspreekt, zoomt de Routekaart in eerste instantie in op de energietransitie. De weg naar die stip, op het gebied van de energietransitie, is door EIB doorgerekend. Wat kost het om de Nederlandse kantorenvoorraad Paris Proof te maken? Jelger Arnoldussen van EIB schetst het beeld aan de hand van twee scenario’s bovenop het ‘doorgaan zoals we nu doen’. De bedragen lopen uiteraard op in de miljarden, maar vallen mee als het wordt teruggebracht op de vierkante meter.
Verhoudingen
Frank Verwoerd van Colliers vult Arnoldussen daarin aan. Hij heeft met Colliers onderzoek gedaan naar de achtergronden van de sector. Zo ontbloot hij de eigenaarsverhouding van kantoren in Nederland. 67% is namelijk in handen van verhuurders en beleggers. Die dus niet direct profiteren van een verduurzamingsmaatregelen door de zogenoemde split-incentive. Daarbij profiteert juist de huurder van de maatregelen. Daarmee benoemt hij meteen een van de actiepunten uit de routekaart: oplossingen voor de split-incentive bedenken. Ook omdat hij ziet dat een deel van de beleggers naar de korte termijn kijken, een probleem als er juist naar 2050 gewerkt moet worden.
Terug naar routekaart
Watson brengt de presentaties terug naar de vraag: waar gaan we nu mee aan de slag? De werkgroepvoorzitter gaat in op de acties uit de routekaart. Daarin haalt ze een aantal acties naar boven: de lastenverdeling tussen de verhuurder en huurder. Eén van de speerpunten in de routekaart. Waarop ze afsluit met de woorden: "Het kan".