Orange Charging timmert hard aan de weg met het plaatsen van laadpalen. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België krijgt het bedrijf steeds meer voet aan de grond. Polet focust zich in zijn dagelijkse werkzaamheden op vastgoed, VVE’s en de Duitse markt. Hij haalt zichtbaar veel voldoening uit zijn werkzaamheden: “Dat we de wereld een stukje gezonder maken, voelt goed. Onze filosofie is er ook op gericht dat we onze klanten zo veel mogelijk ontzorgen. Klanten die moeite hebben met financiering helpen we door de investering op ons te nemen. Dat zijn soms forse investeringen, maar dat is mede mogelijk dankzij ons gezonde moederbedrijf.”
Waterstof
Polet legt uit dat de sector een interessante tijd tegemoet gaat, met name rondom de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. “Er wordt door de industrie fors geïnvesteerd in waterstofplants op de Maasvlakte. Maar het duurt nog even voordat we auto’s en vrachtauto’s hier massaal op kunnen laten rijden.” Daarom is er nu nog een belangrijke focus op elektrisch rijden en de infrastructuur voorzien van laadstations. Met name voor vrachtverkeer is daar nog veel terrein te winnen. “We investeren flink in laadpalen en pleinen voor vrachtverkeer. De fysieke ruimte om dit verder uit te bouwen is er wel, maar de belasting van het stroomnet blijft een uitdaging.”
Vooruitgang
Polet ziet dagelijks dat er in Nederland wel veel vooruitgang wordt geboekt. “Als je kijkt naar de dichtheid van laadvoorzieningen in Nederland zijn we hier echt een koploper.” Wel is de wispelturige overheid hem af en toe een doorn in het oog. Die draagt volgens hem ook niet bij aan een versnelling. “Er zijn weliswaar veel subsidies voor VVE’s en er wordt opgeroepen om elektrisch te rijden, maar met de wegenbelasting geven ze weer een heel ander signaal af. Dan gaat de consument twijfelen.” Maar het grootste probleem is volgens hem het kwetsbare energienetwerk: “Dat is echt een landelijk probleem en zware last op alle schouders, zowel voor de industrie als de consument.”
Eigen laadplein
Ondertussen heeft Orange Charging al concrete plannen om het eigen pand in te zetten voor het realiseren van een laadplein. Het dak is volledig belegd met zonnepanelen en de overtollige energie wordt vervolgens ter beschikking gesteld aan het laadplein. Dat er in korte tijd door het bedrijf al veel wordt gerealiseerd, maakt Polet trots. “We hebben inmiddels een gevestigde positie in de markt en het team bestaat na tweeënhalf jaar al uit dertig mensen. Door Orange Charging is er flink geïnvesteerd in talent en de professionele positionering in de markt. Dat maakt dat we de exploitatie van laadpalen echt in goede banen kunnen leiden.”
Verbinden aan gelijkgestemde partijen
Hij hoopt dat die groei de komende jaren doorzet. “We willen een grote speler worden voor de consument en de industrie. Daarom willen we gelijkgestemde bedrijven met duurzame doelstellingen aan ons verbinden. Onlangs zijn we een samenwerking aangegaan met Vesteda. Met dat soort partijen kun je forse stappen zetten.”
Duurzame koers
Een andere gelijkgestemde partij waarmee de handen ineen worden geslagen is dus DGBC. De doelstellingen van de stichting sluiten volgens Polet naadloos aan bij de visie van moedermaatschappij Sakko en Orange Charging. “Ze hebben jaren geleden al een duurzame koers ingezet. We opereren in de wereld van brandstoffen en grondstoffen-schaarste. Samen met DGBC kunnen we alle aanverwante partijen bereiken en ons concentreren op structurele verduurzaming van de sector.”