Allard Steenbeek is sinds 2017 development manager Real Estate bij Albert Heijn.
Wat is de opdracht voor winkelketen Albert Heijn?
Van de 950 winkelpanden van AH worden er jaarlijks zo’n 100 onder handen genomen en voorzien van het ‘nieuwe winkelconcept’. Zelf energie opwekken is heel belangrijk. We benutten het dakoppervlak maximaal door zonnepanelen te plaatsen.
Het nieuwe winkelconcept heeft een aantal extraatjes die het voor bezoekers prettig maken om hun boodschappen bij Albert Heijn te doen. Maar die extra voorzieningen kosten wel extra energie. Ondanks dat lukt het toch om in de nieuwe winkelpanden 15% tot 20% energie te besparen. “En waar we kunnen, gaan we van het gas af.
Paris Proof voor winkelpanden
In een aantal nieuwe gebouwen is het gelukt om de Paris Proof-norm voor winkelpanden te benaderen. In Middelburg bijvoorbeeld. Daar komt het energiegebruik maar net iets boven de gewenste 150 kWh per vierkante meter uit. Terwijl winkelpanden gemiddeld op een energiegebruik van 500 kWh per vierkante meter zitten. En in Leeuwarden is een winkelpand opgetrokken uit circulair baksteen, ook een duurzaam succes. Maar er is nog genoeg te doen. Waterretentie bijvoorbeeld. Veel Albert Heijn winkels hebben nog een grote plaat asfalt voor de deur. Niet goed voor het verwerken van hevige regenbuien. Een winkelpand gaat gemiddeld 10 jaar mee, dus bij een vernieuwing moeten we nú al aan de bak.