ABN AMRO scherpt ambitie aan van energielabel A naar Paris Proof

Of de duurzaamheidsdoelstelling voor het eigen vastgoed van ABN AMRO nog een tandje scherper kan? Dat was kortgezegd de vraag van de afdeling Facility Management aan het bestuur van de bank. Het antwoord was klip en klaar: 'ja natuurlijk'. En zo gaat ABN AMRO sinds afgelopen jaar naast ‘energielabel A in 2023’, ook voor ‘Paris Proof in 2030’. Directeur Inkoop en Facility Management Marjolein Goense en strategy consultant Jordi Scholten leggen uit wat dit betekent.

Maar eerst vertelt Goense over waarom ABN AMRO dit nieuwe duurzame streven heeft. “Dat is niet omdat we zelf zo nodig willen zeggen: ‘o, wat zijn we toch goed bezig’, maar juist om onze klanten te inspireren om hun gebouwen ook te verduurzamen.” Volgens Marjolein Goense past dat in de strategie van de bank: banking for better, for generations to come. “We sluiten geen klanten uit, we gaan met ze in gesprek. En samen maken we actieplannen om hun vastgoed te vergroenen.” De ervaring die ABN AMRO opdoet met het verduurzamen van haar eigen gebouwen, gebruikt de bank bij het adviseren van klanten.

Van energielabel A naar Paris Proof

En eigen gebouwen, die heeft ABN AMRO aardig wat. In totaal beslaat de eigen vastgoedportefeuille ongeveer 625.000 m2 aan vloeroppervlak. Daarvan heeft 78% inmiddels een energielabel A, waaronder het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam. Eind vorig jaar heeft ABN AMRO de doelstelling om voor alle gebouwen energielabel A te halen aangescherpt en een nieuwe stip aan de horizon gezet: Paris Proof in 2030. “Een energielabel zegt niets over het werkelijke energiegebruik in een gebouw. De Paris Proof-ambitie wel”, legt Goense uit. “Die schrijft een verbruik van maximaal 50 kWh per vierkante meter per jaar voor.”

Volledige interview in Toekomstbouwers

Hoe ABN AMRO deze ambitieuze ambitie gaat verwezenlijken lees je in volledige interview in het magazine Toekomstbouwers. Het magazine verschijnt op 23 september.

ABN AMRO hoofdsponsor DGBW

ABN AMRO is dit jaar opnieuw hoofdsponsor van de Dutch Green Building Week. Deze week vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 27 september en staat volledig in het teken van #hetkanwel. Met dat credo worden op verschillende plekken in Nederland activiteiten georganiseerd, waarmee organisaties laten zien hoe de gebouwde omgeving verder kan worden verduurzaamd.
Dutch Green Building Council is verheugd met het feit dat ABN AMRO zich opnieuw aan de week verbindt. “Vanaf de eerste editie van de DGBW is ABN AMRO een trouwe partner geweest”, aldus DGBC-directeur Annemarie van Doorn. “Er is letterlijk sprake van een duurzame relatie.”
 

DGBC-partners

ABN AMRO

Gerelateerd

EDGE Coolsingel Rotterdam

Edge keert terug naar Rotterdam met duurzame innovatie: EDGE Coolsingel

Overstroomde weg met auto's deels onder water

Nieuw trainingstraject biedt inzicht in klimaatrisico’s bestaand vastgoed

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties