Voor mij is mijn dochter de toekomst. Ik wens mijn dochter een duurzame wereld toe waarin ze gelukkig is en ik wil er alles aan doen om dat mogelijk te maken.
Zo werk ik bij een bedrijf dat duurzaamheid in zijn missie heeft staan. De laatste maanden vroeg ik mij af: Wat betekent dat eigenlijk? En kan ik het bedrijf hier verder mee helpen? Als het bedrijf naar opdrachtgevers en overheden duurzame maatregelen adviseert, hebben die maatregelen ongetwijfeld meer effect dan mijn individuele besluit om voortaan alleen nog maar circulaire spijkerbroeken te dragen.
Enthousiast bedacht ik manieren om de wetenschappelijke en nieuwsgierige achtergrond van mij en mijn collega’s te gebruiken om onze klanten exact te informeren over CO2-besparing, CO2-investering en CO2-terugverdientijden. Het verstrekken van deze exacte informatie zou de klanten wel beïnvloeden om de meest duurzame keuzen te maken. Dacht ik. De eerste reactie die ik kreeg op dit idee was: “Het gaat toch allemaal om geld.”
Een kleine peiling die ik hield in het kader van duurzaamheid, leerde mij dat de meeste collega’s er zo over denken. 80% geld, 20% duurzaamheid. Inderdaad is meestal voor een klant het budget bepalend. Het directe antwoord op de vraag is daarmee afgemeten aan het budget en niet altijd aan een mogelijk achterliggende visie over duurzaamheid. Zo ontstaat een self-fulfilling prophecy.
Tijdens het Future Leader programma vertelden beslissingmakers over hun intrinsieke motivatie om duurzame projecten te realiseren. Dit raakte mij diep en het stemt mij hoopvol.
Het gaat dus niet alleen maar om geld. Het gaat om toekomst. Als we met onze klanten gaan praten over hun drijfveren, kunnen we de self-fulfilling prophecy doorbreken en samen grotere stappen zetten naar een duurzame toekomst.
Amber Maessen
Deze column werd geschreven als eindopdracht van het DGBC Future Leaders Program. De komende maanden verschijnen op deze plek nog meer columns van de deelnemers van dit leiderschapsprogramma. Meer informatie over het Future Leaders Program van 2018? Neem contact op met Hoofd Academy Jan Kadijk: j.kadijk@dgbc.nl