Daikin. Dat is een fabrikant van producten voor een aangenaam en gezond binnenklimaat. “Nee dus”, roepen General Manager Sales Edwin Hoogerwerf en Manager Consulting Sales Jan Klingen in koor. “Daikin is meer. We willen een duurzame beweging op gang brengen.” Daarom is Daikin dit jaar sponsor van de Dutch Green Building Week.
“We zijn enorm gedreven om ons in te zetten voor een steeds beter klimaat”, vertelt Edwin Hoogerwerf. “Bijvoorbeeld door innovaties toegankelijk te maken voor de markt.” Niet voor niets is het motto van Daikin: A green heart in all of us. Daikin heeft de ambitie voorop te lopen en de keten bewust te maken van de voordelen van een aangenaam binnenklimaat. Niet alleen financieel, maar zeker ook op het gebied van gezondheid. Jan Klingen vult aan: “We hebben de doelgroep van de Dutch Green Building Week hard nodig om dit doel te bereiken.”
Lichten staan op groen
De twee managers van Daikin zien de Dutch Green Building Week daarnaast als platform om groene resultaten te tonen. “In een businesscase vooraf heeft iedereen Green Results voor ogen”, vertelt Hoogerwerf. “Wij willen laten zien dat BREEAM-NL ook zorgt voor een positief financieel resultaat. Dat hier ook de lichten op groen staan.” De verwachting van Daikin is dat de DGBW ook gaat helpen om de beweging te maken naar de inzet van duurzame innovaties en niet vast te blijven zitten in beperking van het bekende. “Het stenen tijdperk is tenslotte ook niet geëindigd omdat het steen op was, maar omdat er iets nieuws kwam”, aldus Klingen.
Resultaat en innovatie
Groene resultaten en innovaties kenmerken ook de bedrijfsvoering van Daikin. “Als enige fabrikant van warmtepompen, koelmachines en airconditioning apparatuur ter wereld produceren we onze compressoren en koudemiddelen zelf”, vertelt Klingen. “Hierdoor zijn we nauw betrokken bij de bescherming van het milieu. Zo hebben we het ISO 14001 milieumanagementsysteem ingevoerd om zowel energie te besparen als afval te beperken. Zo neemt Daikin haar ecologische en maatschappelijke verantwoordelijkheid.”
Focus op seizoensrendement
Ook heeft het bedrijf een geheel nieuwe kijk op het gebruik van haar producten. “We kijken naar ‘seizoensrendement’, een nieuwe manier om verwarmings- en koelingsproducten te quoteren op basis van hun energierendement over een heel jaar. Dus niet alleen kijken naar piekbelastingen, maar ook naar het daadwerkelijke dagelijkse gebruik”, aldus Jan Klingen. Hoogerwerf verduidelijkt: “We maken graag de vergelijking met het communiceren over topsnelheid en acceleratietijden. Dit is misleidend. Want wie op deze indicatoren het beste presteert, hoeft nog niet het snelste rondje te kunnen rijden.”
Energie hergebruiken
Hoogerwerf en Klingen vinden dat nog te vaak gekozen wordt voor traditionele oplossingen, bijvoorbeeld standaard HR-ketels in de woningbouw. Er is echter nog winst te behalen door in de toepassing van klimaatoplossingen meer te focussen op het hergebruiken van energie. “In de markt zien we nog vaak dat geprobeerd wordt de energievraag te beperken bij de opwekking”, zegt Hoogerwerf. “Maar er is minder aandacht voor het hergebruik van energie door systemen slim te laten samenwerken om zo de vraag nog verder te beperken. Hier willen we als Daikin het verschil maken. We concentreren ook op het maximaal hergebruik van restenergie, zonder concessies aan de kwaliteit van de leef- en werkomgeving te doen.”
Daikin is Gouden Sponsor van de Dutch Green Building Week. Lees de festivalkrant en bekijk het programma van Daikin tijdens de DGBW.