DGBC over Omnibusverordening: ‘Regeldruk verlagen goed, maar houd ambitie scherp’  

Vandaag heeft de EU de Omnibusverordening vastgesteld. Dit is een vereenvoudigingspakket van de Europese Commissie voor duurzaamheidsrichtlijnen zoals de EU Taxonomie, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Doel is het verminderen van administratieve lasten, het terugdringen van complexiteit en het vergemakkelijken van de implementatie. Wat betekent dit voor de Nederlandse bouw- en vastgoedsector? En hoe kijkt DGBC naar deze ontwikkeling? 

Met de vaststelling van de verordening wordt ook de ESG-rapportageplicht voor een grote groep partijen in de bouw- en vastgoedsector aangepast. Zo wordt de rapportageplicht voor een groot aantal partijen afgeschaft. Voor partijen die nog wel jaarlijks moeten rapporteren over hun ESG-prestaties zijn de rapportage-vereisten afgezwakt.  

Wat verandert er qua eisen voor CSRD, CSDD en EU Taxonomie? Een handig overzicht: 

CSRD 

  • De drempel voor rapporteren wordt verhoogd van 250 naar 1.000 medewerkers.

  • Geen verplichte rapportage voor beursgenoteerde MKB-bedrijven. 

  • De Europese Commissie is van plan aanbevelingen te geven voor vrijwillige ESG-rapportage. 

  • Er komen geen sectorspecifieke standaarden, en in plaats daarvan specifieke ondersteunende documenten om de rapportage minder belastend te maken. 

  • De vereiste om uiteindelijk van beperkte mate van zekerheid naar redelijke mate van zekerheid over te gaan wordt weggehaald. 

  • Due Diligence controles van jaarlijks naar eens in de vijf jaar. 

  • Een transitieplan voor klimaatverandering is niet meer verplicht. 

  • Meer restricties aan informatie-uitvragen in de waardeketen. 

  • De standaarden worden herzien; de minst belangrijke indicatoren worden weggehaald, kwantitatieve rapportagepunten prioritiseren boven de kwalitatieve rapportagepunten en onderscheid tussen verplichte en vrijwillige datapunten. 

CSDDD 

  • Due diligence blijft verplicht voor bedrijven die meer dan 1.000 werknemers hebben en een netto omzet hebben van meer dan €450 miljoen.

  • Due diligence wordt beperkt tot directe leveranciers en alleen bij leverende bedrijven met meer dan 500 medewerkers. 

  • Er is geen verplichting om de zakelijke relatie bij overtredingen te beëindigen als een 'last resort' en de civiele aansprakelijkheid wordt ingeperkt. 

  • Het begrip van stakeholders wordt flink ingeperkt. 

  • De stappen in het due diligence proces worden ingekort en periodieke verplichtingen worden minder vaak voorgeschreven. 

  • Geen due diligence voor financiële instellingen. 

EU Taxonomie  

  • De groep partijen die onder de CSRD ook voor de EU Taxonomie moeten rapporteren is in lijn aangepast. De groep partijen die onder de SFDR voor de EU Taxonomie rapporteert is ongewijzigd.

  • Grote ondernemingen met meer dan 1.000 werknemers en met een netto omzet van minder dan €450 miljoen moet de CapEx KPI’s rapporteren maar mag ervoor kiezen om wel of niet over de OpEx KPI te rapporteren.  

  • Aan partijen wordt meer flexibiliteit geboden om wel aan bepaalde technische screening criteria te voldoen, maar niet aan ze allemaal. Er wordt dus meer ruimte geboden om ‘gedeeltelijk’ in lijn zijn met de EU Taxonomie.  

  • Partijen met meer dan 1.000 werknemers maar een netto omzet van minder dan €450 miljoen is rapportage voor de EU Taxonomie niet meer verplicht en vrijwillig geworden.

Twee jaar uitstel volgende groep 

Daarnaast zou de ESG-rapportageplichtige groep partijen voor de CSRD, en daarmee EU Taxonomie, jaarlijks ook worden uitgebreid. De tweede groep en derde groep die vanaf volgend jaar en dat jaar erop zou moeten rapporteren wordt met twee jaar uitgesteld. De tweede groep zijn grote BV’s en NV’s en ondernemingen van openbaar belang. De derde groep zijn beursgenoteerde mkb-ondernemingen, kleine en niet-complexe kredietinstellingen en verzekeringsondernemingen.  

Andere aanpassingen zijn terug te lezen in de verordening.

Invloed Omnibusverordening op bouw- en vastgoedsector  

DGBC is voorstander van het verminderen van administratieve lasten en het vereenvoudigen en stroomlijnen van processen. We zien dit ook bij een gedeelte van onze achterban. Zij maken zich zorgen over de omvang van de rapportageverplichtingen, de overlap met andere regelgeving en de hoge kosten van naleving. Waarbij men aangeeft nu zelfs meer te investeren in menskracht om rapportages op orde te krijgen, dan in daadwerkelijke verduurzaming zelf. De Europese verordeningen vragen dus veel van partijen en met deze nieuwe verordening zou de rapportagelast afnemen.

Tegelijkertijd zien we een risico in het loslaten van de oorspronkelijke insteek van de verordeningen, namelijk de geloofwaardigheid en de impact van duurzaamheidsrapportages en de doelstellingen van de Europese Green Deal. Dit voorstel gooit de voorbereiding van veel bedrijven overhoop. Organisaties die al fors hebben geïnvesteerd om bijvoorbeeld CSRD-compliant te worden, krijgen ineens te horen dat die inspanningen misschien niet meer nodig zijn. Dat is een klap voor bedrijven die duurzaamheid serieus nemen.  

Gezien de strategische waarde van ESG voor bedrijven, zullen de koplopers de duurzaamheidsstrategie voortzetten ongeacht de uitkomst van de EU-discussies. Zij hebben hun organisaties al ingericht om met de regelgevingen verder te verduurzamen. Zij zetten de regelgevingen echt in om inzicht te krijgen in hun ESG-activiteiten en dat vervolgens te gebruiken om beter te sturen op verduurzaming.  

Europees Parlement en Raad aan zet

De Omnibusverordening is een voorstel en is gestuurd naar het Europese Parlement en Raad. Zij gaan deze nu verder behandelen. Een langdurig wetgevingsproces kan worden verwacht. Of dit voorstel dus in deze vorm ook daadwerkelijk wordt ingevoerd en wanneer is nog afwachten. 

Volgende stap voor DGBC 

DGBC blijft de ontwikkelingen binnen de EU nauwlettend volgen. De komende tijd verkennen we als DGBC hoe we een bredere groep organisaties kunnen ondersteunen. Met het interpreteren en verduidelijken van duurzaamheidseisen en door hen in staat te stellen hun activiteiten in kaart te brengen om zo effectiever duurzaamheidsstappen te zetten. Dit doen we nu al voor de EU Taxonomie via BREEAM-NL. Hier kan je met onze EU Taxonomie leidraden een dossier opbouwen en aantonen dat je in lijn bent met de EU Taxonomie. Partijen kunnen zo vooruitstrevend blijven en vooruit blijven lopen op aankomende wet- en regelgeving en behoeften vanuit de markt.  

De komende maand betrekken we onze achterban betrekken bij de ontwikkelingen. Zo halen we actief standpunten en behoeften op om onze programma’s en producten aan te laten sluiten op wat de markt het meeste nodig heeft om extra stappen te kunnen zetten. 

Wat is de EU Taxonomie, CSRD en CSDDD?  

De EU Taxonomie is een verordening die eisen bevat voor bouw- en vastgoedpartijen om een activiteit, zoals nieuwbouw of het beheren van een bestaand gebouw, als groen te kunnen bestempelen. Hierbij zijn partijen er vrij in om niet groen te zijn maar ze moeten er wel transparant over rapporteren. Bekijk hier onze handreiking gemaakt voor de bouw- en vastgoedsector. 

De CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive – is een verordening die partijen verplicht stelt te rapporteren over ESG-thema’s waar zij als organisatie de meeste impact op hebben, of thema’s die andersom grote impact op hun bedrijfsvoering hebben. Denk aan hittestress voor een belegger die in hittegevoelige steden gebouwen bezit. Klimaatverandering is voor deze belegger dan een relevant thema waarover die rapporteert.  

De CSDDD – Corporate Sustainable Due Diligence Directive – zoomt meer in op de milieu en sociale impact in de waardeketen. Rapportageplichtige partijen moeten hun keten in kaart brengen en onderzoeken welke risico’s er spelen op milieu en sociaal vlak, om vervolgens daarvoor een plan op te stellen om deze te mitigeren.

Lees meer in onze publicatie over Europese wet- en regelgeving voor de bouw- en vastgoedsector.   

Het Omnibusverordering sluit aan bij het bredere streven van de Commissie om administratieve lasten te verlichten en de implementatie te vereenvoudigen. Daarnaast weerspiegelt het de aanbevelingen uit het Draghi-rapport, dat onder andere pleit voor het vereenvoudigen van rapportageverplichtingen binnen de EU. 

Gerelateerd

Stadscentrum Den Haag

Kern introduceert Social Impact Award

Consortium innovatieproject Circulaire Installaties

Innovatieproject Circulaire Installaties van start

EU Taxonomie

Leidraden helpen aantonen hoe je met BREEAM-NL voldoet aan EU Taxonomie