Green Deal Scholen voor duurzame, gezonde en betaalbare scholen

Op 10 november vindt tijdens de kennisdag van Ruimte-OK de centrale start van het uitvoeringsprogramma van de Green Deal Scholen plaats (www.greendealscholen.nl). De ondertekenaars van de Green Deal Scholen - de PO-Raad, VO-raad, VNG, ministeries van OCW, BZK, IenM en EZ, Ruimte-OK en Klimaatverbond Nederland - geven hiermee invulling aan de Green Deal Scholen die vorig jaar is ondertekend. De activiteiten in het uitvoeringsprogramma hebben tot doel schoolbesturen te ondersteunen bij het creëren van duurzame, gezonde en betaalbare scholen, hetgeen moet leiden tot een gezonde leer- en werkomgeving voor leerlingen en leraren. 

Vanuit de Green Deal worden schoolbesturen die voorop lopen met verduurzaming verder geholpen naar een energieneutraal gebouw door Energiesprong van Platform 31. De grote middengroep heeft energiebesparing wel op de agenda staan, maar gaat nog niet tot handelen over. Zij geeft aan weinig kennis te hebben van mogelijke maatregelen en financieringsmogelijkheden om de kwaliteit van het binnenmilieu in hun schoolgebouwen te verbeteren en om energiebesparender te werk te gaan. Om deze reden haken schoolbesturen vaak af, terwijl zij wel ambities hebben op dit vlak. 

Op deze middengroep richt het uitvoeringsprogramma zich ook. In de drie jaar dat het ondersteuningsprogramma loopt, gaan de initiatiefnemers met behulp van kennisdeling en ondersteuning de bezwaren en obstakels voor het nemen van energiebesparende maatregelen bij schoolbesturen wegnemen. Dit willen zij bereiken door de beschikbare kennis en informatie te bundelen en centraal aan te bieden op een website, en door een helpdesk te openen waar schoolbesturen terecht kunnen met vragen. Daarnaast worden 150 scholen met advies ondersteund en is er ondersteuningsruimte voor het verduurzamen van 15 Integrale Huisvesting Plannen (IHP). Hiermee sluit het uitvoeringsprogramma aan bij lopende ondersteuningsprogramma’s van de VNG en GGD. 

Ambassadeurschap 

In de eerste maanden van 2016 kunnen scholen ambassadeur worden van hun regio op het gebied van het verbeteren van het binnenklimaat en het verlagen van het energieverbruik. Zowel het treffen van kleine als grote maatregelen kan geschikt zijn voor dit ambassadeurschap. Hiervoor krijgen deze scholen een cofinanciering in de vorm van een bijdrage in de advieskosten. De ambassadeurs zullen hun ervaringen delen met andere schoolbesturen tijdens regionale bijeenkomsten. 

Monumentale panden 

Omdat PO- en VO-scholen die zijn gehuisvest in rijks-, provinciale- of gemeentelijke monumenten bij het zoeken naar mogelijkheden om de energiehuishouding te verbeteren tegen specifieke beperkingen aanlopen, is de verduurzaming van een monument vaak kostbaar. Deze besturen krijgen de mogelijkheid om een laagrentende lening af te sluiten uit het Duurzame Scholenfonds van het Restauratiefonds. Met deze lening kunnen zij investeren in fysieke maatregelen die leiden tot minder en duurzamer energiegebruik en/of verbetering van het binnenklimaat. Dit fonds heeft geen tijdslimiet. 

Achtergrond 

Nederland telt ongeveer 9 duizend schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs. Hierin krijgen ruim 2,4 miljoen leerlingen onderwijs en werken ruim 200 duizend onderwijsprofessionals. Dit doen zij veelal in gebouwen met een slecht binnenklimaat en van slechte energetische kwaliteit (áls men al een energielabel heeft, dan veelal C of lager). Uit onderzoek blijkt dat dit slechte binnenklimaat leidt tot mindere prestaties van leerlingen en leerkrachten en hoger ziekteverzuim. Daarnaast brengt een slecht geïsoleerd gebouw onnodig hoge exploitatiekosten met zich mee.

Gerelateerd

kantoorgebouwen

Nieuwe beslisboom kantoren toont dat renoveren naar Paris Proof altijd loont

Stichting W/E adviseurs

Stichting W/E adviseurs: ‘Verduurzamen van bestaand vastgoed en woningtekort zijn grootste uitdagingen voor komende jaren’

Brigit Gerritse nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur van Dutch Green Building Council