Green & Firm: hoe krijgen we de CEO ook groen?

Steeds meer onderzoek wijst uit dat groen in en rondom gebouwen een positieve invloed heeft op het verminderen van het ziekteverzuim en het verhogen van de arbeidsproductiviteit. Hoe kunnen we meer groen toepassen in en rond kantoren en hoe krijgen we de CEO, ontwikkelaar of ontwerper mee? Deze vraag stond centraal in de workshop ‘Green & Firm’ op woensdag 23 september, georganiseerd door Alterra Wageningen UR in het Park 20|20 Experience Centre in Hoofddorp.

Het project van Alterra is deze zomer van start gegaan met een aantal oriëntatiegesprekken met bedrijven, gefaciliteerd door de Dutch Green Building Council. Uit deze inventarisatie kwam naar voren dat er drie belangrijke behoeften bestaan voor het meer toepassen van groen, namelijk: inspiratie, informatie en facts & figures.

Gezondheid, groen en productiviteit

Nadat Elze Hemke kort toelicht hoe het project van Alterra wordt ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken, krijgt Owen Zachariasse van Delta Development Group het woord. Hij voorziet de aanwezigen van inspiratie met een presentatie over het duurzame Park 20|20. Zachariasse haalt het rapport Health, Wellbeing and Productivity van de World Green Building Council meerdere malen aan, waarin de relatie tussen gezonde en comfortabele gebouwen en productiviteit van de gebruikers van deze gebouwen, naar voren komt: “It is the hot topic in my industry”.

Eline Kik van de Dutch Geen Building Council vertelt vervolgens over de Nederlandse vertaling en interpretatie van dit rapport dat deze week is gelanceerd door de DGBC en binnenkort zal worden gepubliceerd.

Hoe die ontwikkelaar of CEO over de streep te trekken?

Na een verdere toelichting van Sjerp de Vries van Altera Wageningen UR op het geringe onderzoek dat wereldwijd is gedaan naar de relatie groen in de werkomgeving en productiviteit, gaat de zaal uiteen in drie groepen. De opdracht: ontwikkel een campagne om voor meer groen op kantoor te zorgen. Gericht op:

  1. Ontwikkelaar/verhuurder
  2. CEO
  3. Werknemer/gebruiker

Na verhitte discussies waarbij de meningen uiteen lopen (“Laat zien dat het geld oplevert!” “Nee, je moet juist op het onderbuikgevoel van de CEO inspelen”), gaat Alterra naar huis met de volgende opdrachten:

  1. Laat meer onafhankelijk, liefst wetenschappelijk, onderzoek uitvoeren. Breng dit vervolgens aan de man, de ontwikkelaar, door met een ludieke bus door het land te rijden.
  2. Maak een catchy filmpspotje gericht op de CEO, waarin koplopers andere CEO’s prikkelen om ook front runners te worden: maak groen sexy.
  3. Daag daarnaast young professinals binnen bedrijven uit om te laten zien wat je met groen kunt doen in het kantoor. Een contest dus.

Alterra, er is werk aan de winkel. De uitgewerkte resultaten van de workshop worden gepresenteerd in de Dutch Design Week 2015 in Eindhoven. En die is al in oktober!

 

Gerelateerd

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties

Vernieuwd Transitieteam van start

Vernieuwd Transitieteam van start

Gebouw met daarop de tekst Grand Hotel Gooiland

Paris Proof Congres 2024: keynote sprekers bekend