De vragen van die opdrachtgevers zijn uiteenlopend, maar niets is onmogelijk legt Thoonen uit. “In principe kunnen we alles creëren waar de klant om vraagt. We zorgen voor modulaire standaardproducten, maar de architect kan altijd zijn eigen handtekening erin verwerken.” De vloeren zijn daardoor meer dan een van de vlakken in een ruimte. “We kijken echt naar wat past bij de huisstijl van het bedrijf, de functie die de vloer heeft en hoe de meest duurzame oplossing kan worden ingepast.”
Climate Take Back
Een van de trends die Thoonen signaleert is biophilic design. “We halen de natuur echt naar binnen.” Duurzaamheid en welzijn, het zijn thema’s die een belangrijke rol spelen in de bedrijfsvoering van de organisatie. “Sinds 1994 zijn we bezig met het project Mission Zero. Hierdoor heeft een CO2-besparing van 98 procent plaatsgevonden in de fabriek in Scherpenzeel. In de afgelopen 25 jaar hebben we echt impact gemaakt, maar in 2020 gaan we nog een stapje verder”, vertelt Thoonen trots. “Met de nieuwe missie Climate Take Back gaan we producten en processen ontwikkelen die klimaatverandering tegengaan.”
BREEAM Supporter
Niet geheel onlogisch is Interface BREEAM supporter van het eerste uur. Thoonen, tevens BREEAM-NL In Use Expert, legt uit dat de meetmethodiek concrete handvatten biedt, maar ook helpt in gesprekken met architecten en opdrachtgevers. “We zijn doordat we weten hoe de methodiek werkt, een echte gesprekspartner. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld makkelijker uitleggen wat de toegevoegde waarde is van een trap tussen twee verdiepingen en wat dit doet voor het welbevinden van werknemers.” Tegelijkertijd benadrukt hij dat vloeren een prominentere plek zouden mogen krijgen in de beoordelingsrichtlijn. “Het is een essentieel onderdeel in een ruimte, maar in mijn ogen binnen BREEAM nog wat ondergewaardeerd.”
Kennisdeling
Aan waardering voor de duurzame oplossingen van Interface is in ieder geval geen gebrek. Thoonen merkt dat partijen steeds vaker bij hen aan de deur kloppen met de vraag: “Kunnen jullie ons helpen het beter te doen?”. Het is een vraag die niet onbeantwoord blijft. Thoonen: “We laten graag zien wat we in huis hebben en delen onze kennis, sterk nog: het is een essentieel onderdeel in onze missie. Er zijn legio tips en tricks die helpen bij het inspireren van de sector. Met de ervaring die we in de afgelopen 25 jaar hebben opgedaan kunnen we een waardevolle bijdrage leveren.”