Bewustwording creëren, daar gaat het om bij BREEAM NL Junior. Onder leiding van DGBC-gastdocent Joost Bennekers onderzochten 24 leerlingen van de Hilversumse basisschool De Wilgetoren afgelopen donderdag 2 oktober hoe duurzaam hun eigen school eigenlijk is. Duurzaam Gebouwd sponsorde deze lesochtend.
Enthousiast kwamen de leerlingen van de groepen 7 en 8 ruim op tijd in het klaslokaal en gingen in een kring zitten. Bennekers’ presentatie was al te zien op het digitale bord en dat zorgde voor veel nieuwsgierigheid. Om klokslag half 9 gaf lerares Judith van Thiel aan dat hij kon beginnen.
Goed voor de natuur
Na een korte introductie vroeg hij de kinderen: “Wat verstaan jullie onder duurzaam?” Direct reageerden ze met ‘milieuvriendelijk’, ‘zonnepanelen’, dubbelglas’, ‘besparing’ en ‘goed voor de natuur’. Allemaal goede antwoorden, vond Bennekers. “Het gaat om een balans tussen mens, aarde en economie.”
Het voornaamste doel tijdens de ochtend was dat de kinderen in 10 verschillende groepjes in hun eigen school op onderzoek gingen. Hierbij richtte ieder groepje zich op een ander onderwerp: hygiëne, afval, communicatie, energie, water, mobiliteit, groen, veiligheid, voedsel en gebouw & omgeving. Om deze onderwerpen concreter te maken, liet Bennekers onder meer 3 verschillende lampen zien: een gloei-, een spaar- en een ledlamp. “Een gloeilamp is in eerste instantie goedkoper, maar gaat veel minder lang mee als een ledlamp. Die laatstgenoemde lamp is veel duurzamer, want hij stoot minder warmte uit en gaat jaren langer mee.”
In eigen school op onderzoek
Daarna kregen alle groepjes een scorekaart, waarop ze konden aangeven hoe hun school omging met duurzaamheid. Zo onderzochten Felix en Laurens het waterverbruik, door te zoeken naar een waterfilter in de kraan en naar het ecolabel van de vaatwasser. Tessa en Minke doken letterlijk in de papierbak en vonden daar papier dat – in hun ogen – best nog een keer gebruikt kon worden. En Dannie en Lyan controleerden of het wc-papier wel ecologisch was. Aan het eind van de ochtend presenteerde iedereen zijn bevindingen en gaf daarbij aan wat beter kan. “Als er meer fietsenrekken komen, kunnen meer kinderen met de fiets komen”, vond Sam. Lokmane opperde dat hij meer lessen buiten wil. “Dat is beter voor de concentratie en we beloven dat we rustig blijven.”
Licht uit als buiten licht is
De beste tip kwam uit de presentatie van Lokmane en Jamie over energie. “We kunnen best de verlichting alleen aandoen als het buiten donker is. Als het buiten licht is, komt er genoeg licht binnen.” Om dit te controleren, deed Amin de verlichting uit. Het resultaat stemde de klas tevreden. “Dit is de essentie”, vond Bennekers. “Het gaat om de bewustwording.”
Na afloop van de les pleitte hij ervoor dat deze les eigenlijk standaard tot het lespakket van iedere basisschool zou moeten horen. Dit vond Van Thiel ook. “Maar dan wel met een gastdocent. Voor de kinderen is het altijd veel spannender als iemand anders een ochtend les komt geven.”
Bewust van duurzaamheid
Overigens zijn deze basisschoolkinderen zich al goed bewust van duurzaamheid. Zo nemen 21 leerlingen een lunchbox mee en gaan slechts 4 met de auto naar school. “Thuis doen we het licht zo veel mogelijk uit”, vertelde Lyan. “En als mijn vader voor de televisie in slaap valt, zetten we de televisie uit.”
De gastles BREEAM-NL Junior is een initiatief van de DGBC en is op 6 scholen uitgevoerd. Deze keer was Duurzaam Gebouwd de sponsor, vandaar ook dit verslag. “Het is mooi dat Duurzaam Gebouwd het belang van duurzaamheid onderkent, door dit bij kinderen op jonge leeftijd onder de aandacht te brengen.”
Benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in scholen? Komende vrijdag 10 oktober is dit het onderwerp van Duurzaam Gebouwd Op Locatie.
Bron: www.duurzaamgebouwd.nl