Tijdens de participantenbijeenkomst op 16 april is officieel de samenwerking beklonken tussen de Dutch Green Building Council en Green Business Club Nederland. Door deze samenwerking ontstaat een duurzaamheidsnetwerk met een brede vertegenwoordiging van organisaties uit de bouw- en vastgoedbranche én eindgebruikers. Gezamenlijk kan nog intensiever worden gewerkt aan verduurzaming op gebiedsniveau. DGBC voorzitter Jaap Gillis: “Eindgebruikers spelen daar een cruciale rol in. Het is belangrijk de vraagzijde te stimuleren.”
De Green Business Club is een impactorganisatie die op lokaal niveau en samen met lokale partijen werkt aan het verduurzamen van gebieden in Nederland. GBC richt zich op projecten en initiatieven die daadwerkelijk waarde toevoegen aan de kwaliteitsverbetering van gebieden in Nederland en van gebouwen die hierin gevestigd zijn. Er zijn op dit moment vijf Green Business Clubs in Nederland. Green Business Club Zuidas Amsterdam, Utrecht Centraal, Breda, Groene Hart en de Green Business Club in het Haagse Beatrixkwartier. Meer dan 50 organisaties, waaronder veel eindgebruikers zoals ABN AMRO en NS, zijn inmiddels aangesloten.
Logische samenwerking
De samenwerking tussen Green Business Club Nederland en DGBC is een logische stap. Jaap Gillis vertelt hierover: “GBC Nederland kan een beroep doen op de kennis en ervaring van DGBC op het gebied van duurzaam bouwen en gebruikmaken van de beschikbare tools zoals BREEAM-NL In-Use.DGBC op haar beurt heeft een grote groep vooraanstaande eindgebruikers aan zich gebonden die de missie van DGBC ondersteunen en de samenleving verder kunnen helpen verduurzamen.”
Concrete resultaten
De samenwerking is al zichtbaar in verschillende gebieden in Nederland. Zo hebben de Green Business Club Beatrixkwartier Den Haag en Zuidas Amsterdam de BREEAM-NL In-Use methodiek gebruikt om de duurzaamheid van de gebouwen in het gebied te meten. Daarnaast vinden verschillende initiatieven plaats. Zo hebben de gebruikers in het Beatrixkwartier met de gemeente besloten een braakliggend terrein om te vormen tot een pop-up park om de levendigheid van de tweede kantorenlocatie van Nederland te vergroten. Green Business Club Utrecht Centraal publiceerde haar jaarplan met een focus op levendigheid, schone lucht en circulaire materialen. En de Green Business Club Zuidas, die al in 2010 is opgericht en al veel heeft bereikt om de Zuidas levendiger te maken, publiceerde in maart haar eigen duurzaamheidsverslag met klinkende resultaten.
Afbeelding: v.l.n.r. Ellen Boersma - NS, Renee van den Heuvel - Movares, Guido Frenken – Cofely, Eline Kik – GBC Nederland, Nikaj van Hermon – PostNL, Esther van Vondel – Gemeente Den Haag, Annemarie van Doorn – DGBC