Nills Gesman is architect en design salesmanager bij de Nederlandse tak van het bedrijf. In die rol heeft Gesman nauw contact met architecten, ontwikkelaars en aannemers over toepassingen in projecten en inkoop van materialen. Hij signaleert dat voor die partijen duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt in de materiaalkeuze. “Een architect kijkt straks eerst of er duurzaamheidscertificeringen beschikbaar zijn en gaat dan pas op zoek naar het juiste materiaal of product voor een bepaalde toepassing in een project.”
Op zijn initiatief is Cosentino sinds kort ook partner van DGBC. “DGBC kwam op mijn pad en ik zag veel raakvlakken met de bedrijfsvoering en duurzaamheidsstrategie van Cosentino. Met het partnerschap hopen we op meer herkenning en erkenning in de markt”, zo licht Gesman toe.
Duurzame dilemma’s
Zelf heeft Gesman ook al stappen richting verdere verduurzaming gezet. “Als gezin is afvalscheiding al jaren een makkelijke en haalbare eerste stap. Het begint allemaal met bewustwording, echt nadenken over iedere keuze die je maakt.” Gesman schetst enkele duurzame dilemma’s die zich thuis voordoen. Eerst een uitbouw of toch alvast een aantal zonnepanelen op het dak? De keuze voor zonneschermen in plaats van een airco was snel gemaakt. De auto legt het vaak af tegen de elektrische bakfiets. De eiken vloer mocht blijven, het materiaal gaat immers lang mee.
De levensduur van producten is een belangrijke afweging in hun koopgedrag. “Met jonge kinderen ben je al snel geneigd om allerlei spullen aan te schaffen, zoals speelgoed en kleding.” Ook de basisschool van de kinderen kwam met een mooi initiatief op dit gebied: een rommelmarkt voor spullen waar je niet meer mee speelt. De opbrengst gaat naar een goed doel en het speelgoed blijft in gebruik.
CO2-neutraal
Een lange levensduur kenmerkt ook de materialen van Cosentino. De hoogwaardige producten weerstaan de meest extreme omstandigheden, zoals natuurlijke en chemische vervuiling. Gesman licht toe: “Neem Dekton®. Door de hoge dichtheid trekt vervuiling niet in het materiaal, zelfs graffiti en watervaste stift verwijder je relatief eenvoudig van het oppervlak.”
Tegenwoordig is de productie van het materiaal CO2-neutraal. Die mijlpaal is bereikt met een compensatieproject in Chili. “Het CO2-neutraal maken van Dekton® in scope 1, 2 en 3 is een van de belangrijkste stappen die we de afgelopen jaren hebben gezet. Het bedrijf heeft een decarbonisatiestrategie en daarin staat een vermindering van de CO2-uitstoot genoemd van 35 procent voor 2030. Om dat doel te halen, kijkt Cosentino verder dan de productie van haar materialen. “Het begint al bij duurzaam inkopen conform ISO 20400”, stelt Gesman. “Vervolgens moet je kijken naar de hele levensduur van een product of materiaal. Ten slotte moet je niet alleen de productie, maar ook het bedrijf eromheen verduurzamen.”
Gesloten watersysteem
Naast de fabriek in Spanje staat al het grootste zonnepark van Europa voor eigen gebruik, nu komen er ook nog panelen op de daken van de fabrieken zelf. Met het zonnepark en de nieuwe installatie wekt Cosentino vanaf 2023 ongeveer 40 procent van het jaarlijkse energieverbruik zelf op. De overige energie komt uit 100% hernieuwbare bronnen.
Voor watergebruik streeft de producent naar nul verspilling. Gesman licht toe: “We hebben een nagenoeg gesloten watersysteem voor de fabrieken in Spanje en zitten momenteel al op 99%. Over een paar maanden neemt Cosentino ook een tertiaire afvalwaterzuiveringsinstallatie in gebruik. Die installatie behandelt het afvalwater uit de gemeente en maakt het geschikt voor gebruik in de productie. Zo wordt de laatste 1 procent vers water vervangen door hergebruikt water en bereiken we een volledig gesloten watersysteem.”
Gesman ziet overigens nog wel verbeterpunten voor de verduurzaming: “We hebben het DGBC Paris Proof Commitment nog niet ondertekend, maar verbinden ons wel aan andere duurzame doelen zoals de Sustainable Development Goals (SDG’s) en de ‘SBTi agreement’. Momenteel loopt er ook een Europese aanbesteding voor een nieuw wagenpark. Die gesprekken zijn al een aantal jaar gaande. Gelukkig zeten we nu ook duurzame stappen op het gebied van mobiliteit.” Binnenkort publiceert Cosentino een nieuwe versie van het CSR rapport met daarin de laatste cijfers, feiten en behaalde doelstellingen van het afgelopen jaar. “Als je zoveel ontwikkelt en innoveert, moet je aantoonbaar verduurzamen en investeren in de breedste zin van het woord”, besluit Gesman.