Ú wist het al: duurzaam bouwen moet je gewoon doen! DGBC heeft dat wel bewezen. Met MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) is het precies zo. ‘Verantwoord’ ondernemen is niet alleen oog hebben voor winst, maar ook voor mens en milieu. We willen de wereld tenslotte een beetje mooier achterlaten dan we hem hebben aangetroffen: schoner, prettiger, veiliger, socialer. Dan moeten we aan de slag want als we blijven doen wat we al die jaren hebben gedaan dan verandert er niets.
MVO = gezond verstand
MVO is echter niet alleen een heel breed begrip, maar wordt ook vaak misbruikt, net als de term ‘duurzaamheid’. Voor dat laatste is er nu gelukkig een keurmerk, maar voor MVO is dat er nog niet, althans niet zo robuust. Tot die tijd zullen wij het dus moeten doen met gezond verstand: kijk naar de impact die uw organisatie heeft –in de gehele keten- en reduceer of voorkom de negatieve aspecten daarvan. Dan gaat het over alle handelingen, producten, materialen, diensten en beslissingen, die vooraan én achteraan in de keten impact hebben. De kunst hierbij is om dicht bij de core business te blijven gekoppeld aan impact. Het mooie van MVO is dat het proces vaak leidt tot vermindering van verspilling (sowieso al logisch en goed voor de portemonnee), een betere relatie met belanghebbenden, tevredener personeel en niet zelden tot innovaties.
Globalance
Globalance is van 2009 t/m 2013 intensief betrokken geweest bij DGBC en onderkent de waarde van dit netwerk van koplopers. Participantschap is dus –alweer- een kwestie van gezond verstand. De missie van Globalance is om bedrijven te helpen ‘verantwoorder’ te ondernemen. Zowel de organisatie als de omgeving worden er beter van! Het zijn de bedrijven die het verschil kunnen maken tussen schone en vervuilde lucht, tussen goede en slechte arbeidsomstandigheden, tussen betrokkenheid en onverschilligheid. Kortom, tussen de huidige en een betere wereld.
Meer informatie
www.globalance.nl