Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet meer weg te denken uit het hedendaagse bedrijfsleven. Probleem is echter dat er nog veel misverstanden bestaan over zowel reikwijdte als invulling. Wat valt er allemaal onder? Waar te beginnen?
Misverstanden
- ‘Is MVO niet gewoon filantropie door bijvoorbeeld sponsoring?’
- ‘MVO is slecht gedefinieerd; iedereen kan het naar believen invullen.’
- ‘Groene stroom inkopen en dubbelzijdig printen is toch ook MVO?’
Als u er nog op deze wijze naar kijkt loopt u – ik zeg het maar direct – fors achter… MVO is inmiddels een volwassen vakgebied waar elke zichzelf respecterende managementopleiding ruim aandacht aan besteedt.
Waardecreatie
Van oudsher is de essentie van ondernemen het creëren van waarde. Zodra dat onvoldoende het geval is in relatie tot de gevraagde prijs houdt de onderneming op te bestaan. Maar nu komt het. In onze tijd is ‘waarde’ niet langer alleen de dienst of het product, maar een totaalbeleving en –prestatie van de organisatie. Als het product en de prijs / kwaliteit in orde zijn maar de organisatie niet, dan kan dat op termijn het einde van de onderneming betekenen.
Ontwikkelingen
Kortweg zijn 3 niveaus van MVO te onderscheiden:
- MVO 1.0 = negatieve effecten verminderen ‘omdat het moet’
- MVO 2.0 = zelfde business met win/win
- MVO 3.0 = transformeer business én maatschappij
Een bedrijf dat nog in MVO 1.0 zit (of daaronder…) krijgt -of heeft- het moeilijk. Het beleid is defensief. Als ‘duurzaam’ bestempelde handelingen worden extern opgelegd en zullen dus nooit ‘eigen’ worden. Innovatie vindt niet of nauwelijks plaats. Er wordt te weinig waarde gecreëerd zoals dat tegenwoordig verwacht wordt.
Zich positief onderscheidende bedrijven besparen kosten door actief verspilling tegen te gaan, door lagere wervings- en selectiekosten, door hogere productiviteit en lager ziekteverzuim. En dat is alleen nog maar de kostenkant. Onderzoek heeft aangetoond dat duurzame bedrijven innovatiever zijn, betere relaties hebben met ketenpartners en gelukkiger personeel hebben. Dit alles leidt tot financieel betere prestaties en een toekomstbestendiger bedrijf. De vraag is: aan welke kant van het spectrum wil uw organisatie zitten?
Studiedagen
Het thema MVO komt aan bod in de themaworkshop van de Studiedag van 12 maart aanstaande in Utrecht. Bekijk welke thema's er nog meer op het programma staan. Inschrijven is nog mogelijk.
Over Mark Spetter
ing. Mark Spetter MBA houdt zich al sinds 2000 bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Eerst parttime, later fulltime waarbij hij organisaties adviseert bij de verduurzaming van de bedrijfsvoering. Mark is ruim 4 jaar werkzaam geweest bij de DGBC en heeft mede aan die wieg gestaan van de BREEAM-NL ontwikkelingen en introducties in Nederland. Vanaf 2012 was hij o.a. verantwoordelijk voor alle BREEAM-NL certificeringen en -trainingen. Begonnen als hydrograaf in de offshore industrie is Mark daarna gedurende 10 jaar projectmanager geweest bij verschillende organisaties. Duurzaamheid is en blijft zijn passie. Met een zelf ontwikkeld DuurzaamheidsSpel laat hij bedrijven laagdrempelig kennis maken met de soms complexe materie van MVO. Sinds 2014 werkt hij mee aan het verduurzamen van de betonindustrie in een project van de WBCSD (World Business Council on Sustainable Development).