ROCKWOOL is een van de sponsors van de Dutch Green Building Week. Tijdens de week, die wordt gehouden van 26 t/m 30 september 2016, worden verspreid door het gehele land evenementen georganiseerd die te maken hebben met duurzaamheid in de gebouwde omgeving. Dit jaar is het thema ‘IMPACT’. Op welke wijze werkt ROCKWOOL aan het realiseren van maximale impact? Hannie Stappers van ROCKWOOL vertelt erover.
Op welke wijze is duurzaamheid ingebed in jullie organisatie?
We hebben binnen ROCKWOOL diverse duurzaamheidsinitiatieven in een MVO-strategie samengebracht waarmee het ook voor iedereen duidelijk wordt wat we doen en hoe we elkaar hierin kunnen versterken en daarmee de duurzame positie van ROCKWOOL versterken. Deze strategie hebben we in ons MVO-verslag van 2013 gelanceerd. In 2014 wilden we een stapje verder gaan en hebben we naast de strategie ook onze ambities en impact in kaart gebracht en vertaald naar het ondersteunen en supporten van onze waardeketen. Hoe kunnen we onze ambities inzetten om de verduurzaming van de gehele keten te versnellen? Dat was de kernvraag. Tot slot in 2015 hebben we met ons MVO-verslag een zogenaamde ‘gamechanger’ gelanceerd. Een geheel nieuwe kijk op sociale impact en hoe deze voor ons zelf en samen met onze klanten inzichtelijk te maken, onder andere door de lancering van AQSI (Assessing and Qualifying Social Impact of Buildings, www.aqsi.nl). Voor ons is MVO een belangrijke graadmeter, de ‘way of doing business’.
Op welke wijze is jullie organisatie actief in het bereiken van maatschappelijke impact?
In het MVO-verslag van 2015 (releasedatum 26 september 2016) focussen we ons op het verder definiëren van onze impact met een vertaalslag naar onze eigen businessmodellen maar ook naar de waardepropositie voor onze klanten. Immers, als je niet kunt definiëren wat je impact is, wat is dan nog de rol van je bedrijf in deze snel veranderende samenleving? De uitdaging ligt de komende tijd om samen tot de meest duurzame businesscase te komen waarbinnen milieu en sociale impact zijn geïntegreerd.
Wat is de impact van uw organisatie op het verduurzamen van de gebouwde omgeving?
De ‘nieuwe’ manier van denken, integrale waardecreatie, een benadering op basis van impact waarin de gebruiker centraal staat en de ontwikkeling, het ontwerp, de uitvoering, de gebruiksfase en zelfs de (geschatte) gebruiksduur van een gebouw of bedrijfspand integraal meetellen. Anders nadenken over total cost of ownership of zelfs ‘use’ en hoe materiaal keuze hét verschil kan maken.. Wij hebben met name de Total Cost of Use inzichtelijk gemaakt waardoor bewustere keuzes gemaakt kunnen worden. Uiteindelijk zal deze manier van denken een duurzamere business case opleveren.
Op welke manier zijn jullie actief die impact te vergroten, ook in het licht van de klimaatdoelstellingen?
Dit hebben we in beeld gebracht in een heldere infographic.
Waarom doet u mee aan de Dutch Green Building Week?
Om bij te dragen aan de transitie, en om bewustwording te creëren rondom de nieuwe business case. Dan gaat het niet meer om Total Cost of Installation maar om Total Cost of Use. We hebben een eerste aanzet gedaan dit te kwantificeren, dat laat een heel interessante uitkomst zien die de huidige aanpak uitdaagt.
Met welke evenementen zijn jullie actief tijdens de DGBW?
Op 26 september in Nieuwspoort hebben we een bijeenkomst mede georganiseerd rondom ‘Sturen op integrale waardecreatie in de bouw- en vastgoedbranche’. Samen met OVG Real Estate, Heijmans en Royal Haskoning DHV gaan we in op integrale waardecreatie. Daarbij worden we gechallenged door Marga Hoek van De Groene Zaak. Tevens vindt er een panel discussie plaats tussen bedrijfsleven, overheid en wetenschap, waarbij de hamvraag is hoe we het beleid in Nederland zouden moeten inrichten zodat deze nieuwe manier van bouwen ook wordt gefaciliteerd? Geïnteresseerd? Aanmelden kan via: hannie.stappers@rockwool.com (o.v.v. emailadres en bedrijfsnaam).
Wat willen jullie de deelnemers aan jullie evenementen meegeven?
Maak je op voor de transitie die gaat komen, wat is de nieuwe businesscase en wat betekent dat voor je businessmodel?
Bekijk ook de evenementen die DGBC organiseert, waaronder het DGBC Congres IMPACT.