"Uit onderzoek blijkt dat alleen al voor de utiliteitssector in Nederland we 1,9 megaton aan CO2 kunnen besparen door de toepassing van slimme ledverlichting. Maar liefst 20 procent van het elektriciteitsgebruik heeft te maken met licht. Dit kan omlaag naar 8 procent wanneer je gebruikmaakt van slimme ledverlichting”, vertelt De Wolf, marketingmanager bij Signify. Nederland ‘verled’ daardoor steeds meer. “Maar de penetratie is nog beperkt, dus er zijn nog grote kansen om sneller te ‘verledden’.”
Verled
Schiphol is een partij die wel is ‘verled’ en heeft de ambitie om de één van de meest duurzame luchthaven van de wereld te worden. De luchthaven heeft een enorm bezit aan gebouwen. Het verbouwen van de zogenoemde Lounge 2 gaf de luchthaven de kans om te verduurzamen. “Als duurzaamheid belangrijk is voor een bedrijf, dan zou ledverlichting een prioriteit moeten zijn. Dat was bij Schiphol gelukkig ook zo”, vertelt De Wolf.
Circulaire filosofie
Het voorbeeld van Schiphol krijgt nog een extra dimensie; de verlichting is ontworpen vanuit een circulaire filosofie en daarmee geoptimaliseerd voor het hergebruik van de verlichtingsappratuur. Daarnaast is de verlichting ‘as-a-service’ afgenomen, dat betekent dat de luchthaven betaalt voor het gebruik van de verlichting. Geen grote investering in één keer, maar een periodieke afrekening. Signify blijft verantwoordelijk voor het functioneren van de verlichting. Eindigt het contract en wordt het niet verlengd, dan neemt Signify alle lampen en armaturen weer in om terug te brengen in de productkringloop of optimaal te recyclen. Heel circulair allemaal, maar ook aantrekkelijker voor gebouweigenaren die energie willen besparen. “Een bibliotheek was onlangs blij dat er geen euro geïnvesteerd hoefde te worden. En het abonnementsbedrag lag nauwelijks hoger dan de vorige exploitatiekosten. Verduurzamen zonder enorme kosten, het kan dus wel”, vertelt De Wolf. “In de businesscase moeten niet alleen alle kosten worden meegenomen, het is belangrijk dat je waarde weet te vinden die zowel interessant is voor de producent, de investeerder als voor de gebruiker. Het is een andere manier van ondernemen, want slimmer en zuiniger omgaan met grondstoffen en energie is een must.”
Over Signify
Signify is de wereldmarktleider
in verlichting voor professionals, consumenten en verlichting voor het Internet of Things. Als partner van Paris Proof en van het Deltaplan Duurzame Renovatie verbindt de organisatie zich aan het doel om met zijn producten, systemen en services het energieverbruik en CO2-emissie te verlagen. Er is vooral verandering nodig. In 2020 is Signify CO2-neutraal en is 80% van de inkomsten afkomstig van
duurzame producten, systemen en services.
Magazine Toekomstbouwers
Bovenstaand artikel komt uit het, door DGBC gepubliceerde, magazine Toekomstbouwers. In het magazine staat hoe de negen Paris Proof themapartners, aan de hand van een stappenplan, aan de slag gaan met het Paris Proof maken van de gebouwde omgeving.