“Veel van die gebouwen zijn daarom nu aftands, afgeschreven. Scholen ploeteren noodgedwongen door met label G. Dit probleem is al lang bekend. Toch wordt per jaar maar 1,3 procent van alle schoolgebouwen vernieuwd, terwijl dat minstens 3 procent moet zijn. Dat is de norm voor verbetering van schoolgebouwen. Het gaat echt om integrale oplossingen. Tot nu toe kregen de gemiddeld 40 jaar oude schoolgebouwen wel eens budget voor losse projecten. Daarmee kon bijvoorbeeld alleen de ventilatie aangepakt worden. Ondertussen bleef het gebouw slecht geïsoleerd. Dat is dus niet de manier.”
Miljoenen vierkante meters
Onderwijsorganisaties, gemeenten en bouwspecialisten van de DGBC-werkgroep Onderwijs roepen de Tweede Kamer daarom op om structureel meer te investeren in onderwijsvastgoed. “Als we nu op die manier aan de slag gaan, is het achterstallig onderhoud tegen 2050 ingehaald. Zo groot is de opgave, want het gaat om de duurzame vernieuwing van 21,3 miljoen m2 onderwijsoppervlak. Het is een groot en groeiend maatschappelijk probleem en het kabinet moet dus structureel meer geld reserveren daarvoor. Alleen met die dekking kunnen veel kleine opdrachten worden gecombineerd tot grotere projecten, zodat jaarlijks meer scholen tegelijk via een standaardaanpak efficiënt en duurzaam gerenoveerd worden.”