Tweede editie Green Business Challange in 2015: aanmelden kan!

In de eerste helft van 2015 organiseert de Green Business Club Zuidas samen met Eyeopenerworks de tweede editie van de Green Business Challenge Zuidas. De afgelopen editie van de Green Business Challenge was een groot succes met enthousiaste deelnemers, geweldige resultaten en een feestelijk slotevent.

Young professionals, van advocaat tot consultant, van bankier tot projectontwikkelaar, gaan de strijd aan om vanuit hun idealen Zuidas te verduurzamen. Leiderschap, creativiteit, zingeving en concreet resultaat, daar draait dit programma om. Met een mooi afsluitend event waar alle goede ideeën en projecten worden gepresenteerd voor een breed publiek. In de toekomst zal de Green Business Challange ook worden aangeboden aan de andere Green Business Clubs.

Wat houdt Green Business Challenge in?

In de Challenge gaan 25 deelnemers de uitdaging aan om zelf initiatieven te ontwikkelen die een concrete bijdrage leveren aan een duurzame Zuidas. De Green Business Challenge is daarmee een broedplaats voor nieuwe ideeën en een werkplaats om deze uit te voeren. Tijdens het startweekend vormen deelnemers zelf teams rondom thema’s waarover ze gepassioneerd zijn. Naast eigen ideeën kunnen ze aan de slag gaan met bestaande cases (bijvoorbeeld duurzaamheidsvraagstukken vanuit het eigen bedrijf). Vervolgens formuleren ze resultaten die direct impact hebben op wat ze voor ogen hebben. In dit proces worden de initiatiefnemers bovendien voortdurend uitgedaagd veel over zichzelf te leren en nieuwe kwaliteiten aan te boren. Ervaren trainers/coaches die zelf ervaring hebben als sociaal/duurzaam ondernemer staan ze daarin bij.

Eerste editie

De eerste editie van de Challenge heeft bewezen dat dat Young Professionals die samenwerken echt een verschil kunnen maken. Uit deze Challenge ontstonden de teams Meatless Monday en de Plastic Challenge. Meatless Monday haakte aan bij een bestaande, internationale campagne om mensen te stimuleren één dag in de week geen vlees te eten. Dit hebben zij breed uitgezet op Zuidas. De Plastic Challege haalde in een week 7000 liter plastic op bij bedrijven op Zuidas en liet hier door studenten van de Rietveld Academie kunstwerken van maken. Door de Plastic Challenge zijn meerdere bedrijven op Zuidas serieus aan de slag gegaan met het apart inzamelen van plastic.

Eyeopener

Maar het resultaat is niet alleen zichtbaar in concrete duurzame projecten, voor de deelnemers is de Green Business Challenge een verrijking van hun professionele leven. Zij leren veel over zichzelf, over leiderschap, over hun talenten en valkuilen, over hoe ze door samen te werken écht een verschil kunnen maken. Reacties van deelnemers zijn onder meer:

"Met totale vreemden iets opzetten en beseffen dat dit kan is wel een eyeopener. Dan kan dit ook met andere dingen."

"Met andere karakters gewerkt dan normaal. Ben erg trots op het resultaat."

"Het is een zegen om met mensen samen te werken uit een andere branche. Dat gaf me energie. Daarom heb ik geen vergadering overgeslagen."

'Het programma bevatte verrassende momenten, het leek een beetje zweverig, maar dat was het uiteindelijk niet. Ik ervoer het als heel organisch."

Kijk hier voor meer informatie over de Green Business Challange.

 

Gerelateerd

kantoorgebouwen

Nieuwe beslisboom kantoren toont dat renoveren naar Paris Proof altijd loont

Stichting W/E adviseurs

Stichting W/E adviseurs: ‘Verduurzamen van bestaand vastgoed en woningtekort zijn grootste uitdagingen voor komende jaren’

Brigit Gerritse nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur van Dutch Green Building Council