Circulaire economie biedt scala aan kansen voor bouw en vastgoed

Innovatie en technologische ontwikkelingen zullen de komende jaren voor een versnelling zorgen in de transitie naar een circulaire economie. Petran van Heel (Sector Banker Bouwen Vastgoed bij ABN AMRO) en Iris van den Akker (Commercial Manager Product-as-a-Service bij ABN AMRO) zien de toekomst van de circulaire gebouwde omgeving met vertrouwen tegemoet.

Maar het zal niet vanzelf gaan, aldus het tweetal: “Er moet nog heel veel gebeuren. Als verdienmodellen worden omgegooid en nieuwe kennis en varianten worden omarmd, komt de transitie in een versnelling. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat het kan.”

Petran van Heel volgt bij ABN AMRO al jarenlang de trends op het gebied van duurzaam bouwen en ontwikkelen. Daardoor is hij dagelijks in gesprek met belangrijke stakeholders en ziet hij de markt langzaam maar zeker veranderen. Zijn collega Iris van den Akker is sinds 2019 volledig vrijgemaakt om Product-as-a-Service op de kaart te zetten. Een initiatief dat de drijvende kracht moet worden om de traditionele, lineaire verkoop naar een circulair servicemodel om te zetten.

Interessante sector

Van Heel spreekt van een bijzonder interessante fase als hem gevraagd wordt waar we op dit moment staan op weg naar een circulaire economie. “De bouw is een interessante sector omdat er veel grondstoffen worden gebruikt. Maar het is ook een traditionele sector met een relatief lage winst en geringe financiële armslag voor innovatie. Om toe te werken naar een wereld waarin we circulair bouwen, zullen we meer moeten experimenteren, bij voorkeur samen. Daar doen wij graag aan mee.”

As-a-service

Dat experimenteren is iets dat ABN AMRO ook zelf doet in haar exploitatie, interieurs en gebouwen, bijvoorbeeld in het paviljoen Circl. Van den Akker draagt als voorbeeld de liften van Mitsubishi in het pand aan. Deze worden afgenomen als een dienst (as-a-service) waarvoor een vast en een variabel bedrag wordt betaald. “Inmiddels financieren we deze aanpak ook bij andere partijen. We experimenteren om vervolgens de kennis en successen te delen en aan te bieden aan de markt met een nieuw verdienmodel.” En zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken in de gebouwde omgeving, vervolgt ze. “Van gevels tot daken en van verlichting tot klimaatregeling. Allemaal in de vorm van een abonnement.”

Dit is een passage uit een uitgebreid interview met Petran van Heel en Iris van den Akker. Het volledige interview is te lezen in de nieuwe editie van het magazine Toekomstbouwers die op 23 september verschijnt. Dit is tevens het startschot van de Dutch Green Building Week, waarvan ABN AMRO hoofdsponsor is. Daarnaast is de bank themapartner Circulariteit van DGBC. 

DGBC-partners

ABN AMRO

Gerelateerd

EDGE Coolsingel Rotterdam

Edge keert terug naar Rotterdam met duurzame innovatie: EDGE Coolsingel

Overstroomde weg met auto's deels onder water

Nieuw trainingstraject biedt inzicht in klimaatrisico’s bestaand vastgoed

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties