Column: Pakjesavond, het feest van de vraagzijde

En, helemaal klaar voor vanavond? Of wordt het straks nog een last minute race langs de speelgoedwinkel om de allernieuwste cadeauwensen van uw kroost in te willigen? Want na de laatste aflevering van het Sinterklaasjournaal veerden de kinderen wel erg enthousiast op van de bank toen de reclame over de gloednieuwe Nerf Nitro Longshot Smash werd getoond.

De viering van 5 december kent diepgewortelde tradities. Eén daarvan is het record pintransacties dat bijna jaarlijks wordt verbroken. Wij als aanbieders – namens de sint natuurlijk – proberen namelijk telkens te voldoen aan de wensen van de vraagzijde. Meer pakjes. Of grotere pakjes. Of duurdere pakjes. Weet de vraagzijde veel. Die kijken ook alleen maar naar de reclames op tv. En in de speelgoedmand van hun vriendjes. Daar baseren zij hun behoeftes op. 

Maar heeft de aanbodzijde wel eens gedacht aan het beïnvloeden van de vraag? Dat kindergeluk wellicht maar voor even zit in dat plastic speelgoedpistool dat half januari al in de hoek van de kamer is beland. Of een barbie met groeiend haar module. Of gezelschapspel Happie Haai. Maar dat het belangrijker is om na te denken over de vraag op langere termijn. Meer waarschijnlijk zit het kindergeluk in een gezonde toekomst. Minder kopen, meer investeren.

Neem het mee in uw rush richting pakjesavond zo meteen. U heeft nu nog de kans de speelgoedwinkel links te laten liggen. Staat u al bij de kassa? Begin dan morgen op uw werk met het beïnvloeden van de vraagzijde.

Matthijs

Gerelateerd

Klop Beheer ziet zichzelf als voorlichter. ‘Wij zitten aan de knoppen en soms willen we daarmee een punt maken’

Klop Beheer ziet zichzelf als voorlichter. ‘Wij zitten aan de knoppen en soms willen we daarmee een punt maken’

Deel jouw Paris Proof-tool via DGBC

Deel jouw tool voor CO2-reductie

CSRD biedt kansen en uitdagingen voor bedrijven – Inzichten van ervaringsdeskundigen

CSRD biedt kansen en uitdagingen voor bedrijven – Inzichten van ervaringsdeskundigen