COVID-19-maatregelen in scholen: ventileren en even niet zingen

Maandag gaan de scholen weer open. De leerlingen worden in groepen gesplitst en apart weer welkom geheten in de basisscholen. Welke regels gelden daarbij en voldoen die regels? Fransesco Franchimon van Franchimon ICM, Froukje van Dijken van bba binnenmilieu en Wichert Eikelenboom, voormalig bestuurder van Voila Leusden (primair onderwijs) en lid van de werkgroep scholen binnen Paris Proof. Samen buigen zij zich over de vraag: hoe veilig kunnen kinderen weer naar scholen?

Volgens Franchimon zijn er verschillende manieren waarop het virus zich kan verspreiden. Het begint bij het bekende niesen en hoesten, maar ook praten, dit creëert druppels van groot tot klein en kan het coronavirus meedragen. Zodoende verspreiden de druppels door de ruimte. Het doortrekken van het toilet zorgt ook voor het verspreiden van deze druppels. Aan de hand van onderzoeksresultaten, foto’s, animaties en video’s laat hij de tientallen toehoorders zien hoe het virus zich op verschillende manieren verspreidt.

Advies voor scholen

En dat brengt Franchimon tot een aantal adviezen, zoals het extra ventileren, ramen openzetten en toiletdeksel sluiten bij het doortrekken. Later voegde Franchimon daar nog een opvallende tip aan toe. In zijn presentatie had hij laten zien dat het virus zich via speekseldruppeltjes kan verspreiden. Bij hard roepen of zingen komen meer van dat soort druppeltjes vrij, daarom gaf hij scholen mee om de zangles voorlopig even over te slaan.

Praktische tips

Froukje van Dijken van bba binnenmilieu toont daarna de kijkers hele praktische tips. Zoals het checken van de ventilatie: “Houd een papiertje bij de luchtinlaat, als het tegen de inlaat ‘aanplakt’ werkt het in ieder geval”, vertelt zij. Ook geeft zij de tip om te controleren of de ventilatie 24 uur per dag aan moet staan en op de juiste tijdstippen in de hoogste stand. Dus tijdens de aanwezigheid van de kinderen. Tot slot geeft ze de tip om de sensoren van CO2-gestuurde ventilatie gevoeliger in te stellen of zelfs uit te schakelen, zodat ook bij halfvolle klassen maximaal wordt geventileerd. 

Roosters checken

Leraren zullen zich in eerste instantie weer focussen op de leerlingen. Zij hoeven dus geen installatie- en ventilatiedeskundigen te worden, volgens Van Dijken. Maar er zijn wel een aantal checks die zij kunnen uitvoeren, om de ventilatie te verbeteren:


  • controleer of ramen en roosters open kunnen en open zijn;
  • maak gevelroosters schoon;
  • gebruik CO2meters en pas daar het meetsysteem aan op klasse A van gezonde scholen. Doordat klaslokalen de komende tijd half gevuld zullen zijn, zal de CO2-meter minder snel een oranje of rood signaal geven. Stel daarom de instellingen tijdelijk in zodat bij 700 ppm het oranje licht gaat branden en bij 800 ppm het rode licht;
  • leraren moeten extra instructies krijgen over het gebruik van ventilatievoorzieningen;
  • het sanitair extra schoonmaken, alle waterpunten (kranen, douches en toiletten) goed doorspoelen, ook in verband met legionella.
  • sluit het deksel van de wc bij het doortrekken;
  • vul schrobputjes om er zeker van te zijn dat er geen open verbinding is met het riool.

Tot slot geeft Van Dijken de tip om de adviezen van de websites van GGD Rotterdam Rijnmond en de PO Raad (www.weeropschool.nl) op te volgen.

Klinkt eenvoudig

Tot slot neemt Jan Kadijk de maatregelen door met Wichert Eikelenboom. De oud-bestuurder is heel erg benieuwd naar de situatie vanaf maandag, juist omdat leerkrachten zich primair op de kinderen richten en niet op de installaties van een gebouw. Daarnaast zijn de installaties van scholen volgens hem niet toereikend. Toch heeft hij er vertrouwen in. “De praktische punten klinken eenvoudig, al doet het wel een extra beroep op de schoonmaak.”


Gerelateerd

Vernieuwde BREEAM-NL beoordelingsrichtlijnen beschikbaar vanaf 13 januari 2025

Vernieuwde BREEAM-NL beoordelingsrichtlijnen beschikbaar vanaf 13 januari 2025

Flexwoningen financieel mogelijk maken met inzicht in toekomstscenario’s

Flexwoningen financieel mogelijk maken met inzicht in toekomstscenario’s

Bestaande woningen

DGBC, Platform31 en Platform Woonopgave onderzoeken duurzame en rechtvaardige oplossingen voor woonopgave