Het kabinet maakt iedere vijf jaar een Klimaatplan, waarmee het laat zien hoe Nederland op koers kan komen om in 2050 klimaatneutraal te worden. Eind oktober publiceerde het ministerie van KGG het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035 ter consultatie. Met een inhoudelijke reactie willen wij onder andere door ons ontwikkelde en al door de sector in de praktijk toegepaste maatregelen en tools onder de aandacht brengen. Door onze suggesties te laten meewegen in het definitieve Klimaatplan, kan het ministerie een positieve bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen voor de gebouwde omgeving.
Download hier onze volledige reactie
Maak Paris Proof de standaard
Het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035 beschrijft het nationale beleid, de context waarin het beleid wordt ontwikkeld en de gevolgen van het beleid. Wij haken daarbij ten eerste in op het beschreven ‘stellen of aanscherpen van de normen voor de energieprestatie van gebouwen en energiesystemen voor verwarmen en koelen’. Context hierbij is onder andere de implementatie van het Energy Performance of Buildings Directive IV (EPBD IV) de komende jaren.
Omdat de volledige implementatie van het EPBD IV nog enige jaren zal duren, heeft de markt behoefte aan heldere en concrete doelen, met een duidelijk tijdspad om deze te realiseren. Met onze Paris Proof-doelstellingen hebben wij de markt op dit vlak al in beweging gebracht. Deze doelen, opgesteld op basis van werkelijk energiegebruik, zorgen voor een breed gedragen aanpak om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs en (aanstaande) regelgeving. We vinden dan ook dat Paris Proof de standaard moet worden in wetgeving, en dat er doelen voor het werkelijke energiegebruik moeten worden ingesteld. De Werkelijke Energie intensiteit indicator (WEii) die wij samen met TVVL hebben ontwikkeld kan organisaties helpen bij het rapporteren van het werkelijke energieverbruik en emissies dat volgt uit de Europese rapportage-eisen.
Stuur op CO₂-reductie op de korte termijn
Het ontwerp-Klimaatplan spreekt ook over het scherper stellen van de norm voor de integrale milieuprestatie van nieuwe gebouwen, om de Whole Life Carbon(-berekeningsplicht) uit de EPBD toe te passen. Dit juichen wij toe, omdat het de integrale afweging tussen energie en materialen in een gebouw over de gehele levensduur inzichtelijk maakt. Het is vervolgens wel de vraag hoe het beleid daadwerkelijk gaat sturen en hoe hoog de ambities worden. Wat we zien in huidig beleid is enkel sturing op circulaire doelstellingen op de lange termijn/gehele levensduur. Daardoor lopen we een ander belangrijk doel voorbij, namelijk de klimaatopgave en de afspraken die in het klimaatakkoord van Parijs zijn gemaakt.
Om de noodzakelijke CO₂-reductie op de korte termijn te realiseren, hebben wij per gebouwtype CO₂-emissiebouwnormen per vierkante meter geformuleerd. Deze normen gebruiken de markt en gemeenten veelvuldig als streefwaarden.
We zien het als een taak van de overheid om de bouwsector sterker te prikkelen om keuzes te maken die de CO₂-uitstoot van het bouwproces en de bouwmaterialenproductie direct verminderen. Wij adviseren de invoering van een nationale CO₂-eis, om te sturen op de CO₂-uitstoot en materialen die het minste milieu-impact hebben tijdens productie op korte termijn.
Norm voor integrale milieuprestatie
Tot slot willen we de noodzaak van een norm voor de integrale milieuprestatie van transformatie en renovatie van bestaande gebouwen benadrukken. We juichen het toe dat het ministerie dit als beleidsactie meeneemt in het Klimaatplan. Grootschalige renovatie om energie te besparen in gebouwen en het Paris Proof maken van de gebouwen (energierenovaties), zorgt op lange termijn voor minder uitstoot, maar op korte termijn juist voor meer. Renoveren zelf heeft immers ook een CO₂-impact door toevoeging van materialen. Tot op heden zien we hierop nog geen beleid of doelstellingen geformuleerd.
Bij de ontwikkeling van een norm voor integrale milieuprestatie van transformatie/ renovatie van bestaande gebouwen, die het plan benoemt, is het essentieel om te sturen op een lagere CO₂-uitstoot. Vooruitlopend op een norm bewegen we als DGBC marktpartijen om te sturen op materiaalgebonden emissies bij (energie)renovaties.