Bekijk hier de opname van DGBW: Hoe neem je de huurder mee richting Paris Proof
Het eerste voorbeeld komt uit de koker van a.s.r. Real Estate. Duurzaamheidsmanager Lizzy Butink van a.s.r. geeft haar doel aan: van split incentive naar shared incentive. Dat lukte bij een vestiging van Albert Heijn in Middelburg. Daarna werd de truc herhaald bij verschillende andere supermarkten.
Praten richting een gezamenlijk belang
Volgens Butink begint alles met een zoektocht naar een gezamenlijk belang, een stip aan de horizon zogezegd. Paris Proof bleek een heldere ambitie om naartoe te werken. Vervolgens ging ze samen met de huurder, in het eerste geval Albert Heijn, kijken wat daarvoor nodig is. Daar moet je heel veel voor praten. “En er ook voor zorgen dat je een businesscase hebt. Als het onrendabel is, wordt het lastig. Dan is het ook niet schaalbaar”, legt Butink uit.
Nieuwe huurovereenkomst
Het bleek dat 350.000 euro nodig was voor 1.499 zonnepanelen op het dak van de supermarkt. Met Albert Heijn is vervolgens een nieuwe en aparte huurovereenkomst gesloten. Aan de andere kant heeft a.s.r. ervoor gezorgd dat ze de investering van de zonnepanelen binnen 15 jaar kon afschrijven. Ook is er gebruik gemaakt van een subsidie en zijn verschillende hiaten in de wetgeving (bijvoorbeeld dat een verhuurder niet voor energieleverancier mag spelen) uit de weg geholpen.
Andere scope voor horeca
Niet iedere ondernemer kan zo ver vooruitkijken. Bijvoorbeeld de kleine winkeliers en horecaondernemers in de binnenstad van Nijmegen. Maarten Mulder van Stichting Huis voor de Binnenstad: “Deze ondernemers hebben een andere scope. Ze hebben ook vaak de financiële middelen niet om ver vooruit te investeren.” Mulder trok de kaart van de duurzaamheidsmakelaar.
Duurzaamheidsmakelaar als opener van het gesprek
Eelco van IJken van Klimaatgerust is zo’n duurzaamheidsmakelaar. Die opent het gesprek tussen de huurder en de eigenaar. “Voorwerk is erg belangrijk”, heeft Van IJken ervaren. Hij ging in gesprek met tien ondernemers en pandeigenaren in de binnenstad van Nijmegen. Een van de punten die uit die gesprekken naar voren kwam, was dat huurders liever per jaar wilden afrekenen, en niet over afschrijvingstermijnen van tien jaar of meer wilden praten.
Onderhandelingsgevoel wegnemen met objectieve tool
Wat eveneens hielp om het gesprek tussen huurder en eigenaar te openen, was de inzet van de verduurzamingstool van Klimaatgerust. “Zo’n tool objectiveert het gesprek heel erg”, vertelt Mulder. “Anders krijgt een gesprek al snel een onderhandelingsgevoel over huren, iets waar huurders niet op zitten te wachten.”
Het verboden c-woord
Bij een gesprek over kleine ondernemers doemt haast automatisch het actuele c-woord op. Ja, natuurlijk heeft de coronacrisis het perspectief op verduurzaming veranderd, ziet Van IJken. De scope gaat bij sommige ondernemers niet verder dan een aantal maanden, of zelfs weken. Aan de andere kant, is Mulder positief, kijkt de ondernemer die het wél overleeft automatisch verder vooruit. Dat zijn juist de toekomstgerichte bedrijven die graag samen willen kijken naar gedeelde investeringen in en opbrengsten van duurzaamheid.