Hoe is DuurzaamBedrijfsleven ontstaan?
“In 2009 nam ik ontslag bij Van Gansewinkel, een gerenommeerd recyclebedrijf. Ik ben toen gestart met een projectbureau voor het verduurzamen van bedrijfsprocessen. Ik merkte dat daar enorm veel kansen lagen omdat de kennis omtrent duurzaam ondernemen bijzonder summier was. Drie jaar later besloten we om DuurzaamBedrijfsleven een onafhankelijke positie te geven en los te koppelen van het projectbureau. In 2014 vond er een professionalisatieslag plaats en hebben we onze fundamenten versterkt met een divers team van journalisten. In Nederland zijn we toonaangevend en er zijn inmiddels plannen voor uitbreiding naar diverse regio’s in Europa. Daar is nog heel wat terrein te winnen.”
Wat maakt het pionieren met DuurzaamBedrijfsleven zo interessant?
“We acteren op twee interessante kruispunten: de transitie in de mediawereld en de transitie naar een duurzame economie. Ondernemen op die vlakken, daar smul ik echt van.”
Wat is de kracht van DuurzaamBedrijfsleven?
“We zijn niet zo maar een mediabedrijf. We hebben de middelen om te laten zien hoe je succesvol én duurzaam kunt ondernemen. We leveren de juiste content aan in de vorm waar de doelgroep behoefte aan heeft. Een bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzame economie zit daarbij echt in ons dna. Dat gecombineerd met mijn drive als directeur en ondernemer, maakt dat we impact kunnen maken.”
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de gebouwde omgeving?
“Het is belangrijk dat partijen certificeringsmethoden als BREEAM-NL en LEED niet als een doel op zich zien, maar als een middel voor duurzame innovatie in de gebouwde omgeving. Zodra dat gebeurt kunnen dergelijke methoden echt een enorme waarde hebben en zorgen voor oplossingen voor de uitdagingen van deze tijd.”
Waarom zijn jullie een samenwerking aangegaan met DGBC?
“Ik kende DGBC al van kort na de oprichting in 2008. Het is een organisatie die heel krachtig is in het versnellen van de energietransitie. En ze concludeerden al in een vroeg stadium dat er zowel in Nederland als in de rest van de wereld flink wat moest veranderen. Ik krijg veel energie van de samenwerking; we vullen elkaar goed aan. DGBC heeft een enorm netwerk met diverse bouwpartijen, toeleveranciers en eindgebruikers. Wij beschikken over een waardevolle community en de distributiekanalen, waarmee we weten te informeren én inspireren. Gezamenlijk kunnen we daardoor echt een versnelling op gang brengen.”
Welk advies zou je de aanwezige partijen tijdens het DGBC congres Paris Proof van 28 september willen meegeven?
“Duurzaam ondernemen is de volgende innovatierevolutie. We moeten vernieuwen in de kern van ons bestaansrecht, vaak met kleine stapjes en soms met grote schokken. En uitzoeken hoe we met de kennis van nu tot andere keuzes komen. Innovatie binnen zowel de processen als de producten moet leiden tot nieuwe verdienmodellen. Ondernemingen die dat doen zullen hun bestaansrecht zowel op de korte als de lange termijn weten te waarborgen.”
En dan kunnen we de klimaatdoelstellingen van Parijs behalen?
“Daar ben ik van overtuigd. Het blijkt uit alle literatuur van de laatste jaren dat innovatie sneller naar de markt wordt gebracht en geadopteerd dan pakweg twintig jaar geleden. Onderwerpen waar we ons nu nog druk om maken, zullen over een aanzienbare tijd sneller zijn opgelost dan we nu durven dromen.”