Dyson Airblade Wash+Dry: tot vijf keer duurzamer dan papieren doekjes

Meer dan zeven miljoen euro geeft Dyson wekelijks uit aan research en development. Hoe kan het beter, maar ook duurzamer?

Duurzaamheid is een van de speerpunten geworden van het bedrijf achter de zakloze stofzuiger en de meest duurzame handdroogoplossingen van dit moment. Dat maakt het ook geen verrassing meer dat Dyson sinds kort participant is van DGBC en tevens sponsor van de Dutch Green Building Week 2018.

DGBC stelt vijf vragen aan Rienk Kentie, marketing manager bij Dyson.

Op wat voor manier wil Dyson een bijdrage leveren aan het verduurzamen van gebouwen?

Zo’n tien jaar geleden zag men binnen Dyson een probleem dat nog maar door weinigen werd erkend. Papieren handdoekjes en elektrische drogers. Beiden kunnen duur zijn, onhygiënisch, vragen om veel onderhoud en zijn niet bepaald gunstig voor het milieu. Het is een suboptimale oplossing. Dyson heeft daarom de afgelopen jaren hard gewerkt aan de optimale handdroogoplossing, die al deze nadelen teniet kon doen. Dat is gelukt met de Dyson Airblade Wash+Dry: hygiënisch en ook eens tot vijf keer duurzamer dan papieren doekjes.

Wat is de reden om geweest om aansluiting te zoeken bij DGBC?

In de publieke ruimtes zijn onze handdroogoplossingen niet meer weg te denken, maar in kantoren, scholen en overheidsruimtes valt er nog een wereld te winnen. Op heel veel van die locaties zijn er contracten met leveranciers van papieren doekjes of katoenen handdoekrollen. Daarom hopen we via DGBC meer in contact te komen met duurzame koplopers en hen onze duurzame, maar ook kostenbesparende oplossingen te tonen. Dat Dyson deze oplossingen biedt is namelijk nog niet overal bekend.

Zijn er al duurzame koplopers waarmee jullie in zee zijn gegaan?

Zeker, een goed voorbeeld is EDGE Technologies, voorheen OVG. In het nieuwe hoofdkantoor zijn onze handdroogoplossingen toegepast en de intentie is dat dat ook in al hun nog te ontwikkelen kantoren gaat gebeuren. In The Edge, een van de meest duurzame gebouwen van de wereld, is dit overigens (nog) niet het geval, waarschijnlijk omdat ze onze producten destijds nog niet kenden. Maar het feit dat zo’n duurzame partij ons in hun projecten massaal omarmt, zorgt er hopelijk voor dat meer koplopers ons weten te vinden. 

Is de DGBW voor een goed moment om kennis te maken met Dyson?

Absoluut. We willen met onze stand de aanwezige partijen in aanraking laten komen met ons merk en de voordelen van onze producten laten ervaren. Voor ons is het enorm waardevol om het gesprek aan te gaan met ontwikkelaars, gebouweigenaren en ontwerpers om te kijken op welk moment in het bouwproces wij hen kunnen helpen met onze producten. We willen ons echt focussen op duurzaamheid en dit is een goed moment om zoveel mogelijk partijen te laten zien welke impact ze met onze producten kunnen maken.

Wat kunnen bedrijven van jullie leren?

Er zijn voor heel veel “problemen” in de wereld waar suboptimale oplossingen voor gevonden zijn. Wij proberen altijd met behulp van technologische innovatie met een authentieke, superieure oplossing te komen. Neem niks voor standaard aan, dat geldt niet alleen voor verduurzamen; het is de essentie van succesvol pionieren.

Meer over de visie van Dyson en hun duurzame handdroogoplossingen lees je in het magazine Toekomstbouwers van DGBC dat je hier digitaal kunt bekijken.

Gerelateerd

EDGE Coolsingel Rotterdam

Edge keert terug naar Rotterdam met duurzame innovatie: EDGE Coolsingel

Overstroomde weg met auto's deels onder water

Nieuw trainingstraject biedt inzicht in klimaatrisico’s bestaand vastgoed

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties

Toegankelijke menukaart voor integrale CO₂-aanpak bij energie-renovaties