'Een andere wijze van samenwerking in de bouwkolom noodzakelijk'

"Circulariteit is een reis die we zijn gestart met het ontwikkelen van nieuwe (service) producten en businessmodellen. Het verdienmodel van circulaire producten zal zich op diverse manieren gaan manifesteren. Allereerst vanuit de ontwikkeling van een circulair product dat aan de norm voldoet, dat is de basis. Deze norm mag geen beperking vormen op het innovatieve karakter van circulair denken. Dit omdat we pas aan het begin staan en het ons moet stimuleren om verder te willen blijven innoveren op dit terrein."

Door: René Rustenhoven (General Manager ASSA ABLOY Entrance Systems)

"Tijdens de levenscyclus van een product of gebouw wordt specialistisch onderhoud over het algemeen steeds belangrijker waarbij ook gekeken moet worden naar verlenging van de levenscyclus van producten door middel van modernisering of upgrades om de waarde ervan te kunnen behouden. Vervolgens zal na afschrijving, een product retour komen, hergebruikt worden of kunnen er materialen en onderdelen terug worden opgenomen in het productieproces. De voorwaarde hiervoor is een relevante economische waarde. Ook zal een circulair gebouw een ‘nieuwe’ waarde moeten krijgen ten opzichte van de conventionele bouw om zodoende behoefte naar circulaire gebouwen te stimuleren."

Wil je het hele visiestuk van René Rustenhoven lezen? Dat kan hier gratis in de nieuwe editie van Toekomstbouwers

Gerelateerd

kantoorgebouwen

Nieuwe beslisboom kantoren toont dat renoveren naar Paris Proof altijd loont

Stichting W/E adviseurs

Stichting W/E adviseurs: ‘Verduurzamen van bestaand vastgoed en woningtekort zijn grootste uitdagingen voor komende jaren’

Brigit Gerritse nieuwe algemeen directeur Dutch Green Building Council

Brigit Gerritse wordt nieuwe algemeen directeur van Dutch Green Building Council