KISS
KISS, “Keep It Simple Stupid”, is het ontwerpprincipe dat de Amerikaanse marine in de jaren 60 introduceerde om zaken niet onnodig ingewikkeld te maken. Kijk met het KISS-principe in je achterhoofd eens naar de Nederlandse kantorenmarkt. Ieder gebouw is uniek, toch hebben alle gebouwen vloeren, muren, een dak, centraal aangestuurde verwarming en koeling en... mensen die er werken en klagen dat het er of te warm of te koud is.
Want hoe goed een kantoor ook geïsoleerd is, het is voor gebouwenbeheerders blijkbaar moeilijk om het binnenklimaat constant aangenaam te houden. Bouwkundige eigenschappen en bemensing bepalen grotendeels de energiebehoefte van een gebouw. Die bouwkundige eigenschappen zijn constant, de bezetting varieert van dag tot dag, maar is voorspelbaar. Hoe komt het dan dat de temperatuur in een gebouw gedurende de dag toch sterk schommelt en mensen gaan klagen?
Dat is altijd de schuld van het weer. Hollandser kan het niet! Het is simpel: wanneer de zon gaat schijnen, loopt de temperatuur binnen op, de verwarming wordt uitgeschakeld en de koeling aangezet. Maar het gebouw reageert trager dan gewenst, waardoor de temperatuur blijft oplopen. Door deze traagheid wordt er te veel warmte of koeling in het gebouw gestopt en gaat de temperatuur schommelen.
Maar als je nou de klimaatinstallatie influistert wat de weersverwachtingen zullen zijn en hoe het gebouw hier thermodynamisch op kan reageren, dan kun je proactief de verwarming en koeling aansturen en voorkom je temperatuurschommelingen.
Door geen overbodige energie meer in een gebouw te stoppen krijg je dus tevreden medewerkers en tegelijkertijd verbruik je minder energie en CO2. Wie wil dat nou niet? Het is niet moeilijk, geef ieder gebouw gewoon een KISS!
Deze column werd geschreven als eindopdracht van het DGBC Future Leaders Program 2017. De komende maanden verschijnen op deze plek nog meer columns van de deelnemers van dit leiderschapsprogramma. Voor meer informatie over het Future Leaders Program 2018 kun je terecht op: https://www.dgbc.nl/flp