“Hoezo terug naar kantoor”, Wim Pullen stelt die vraag maar meteen hardop. Hij doet met namens het Center for People and Buildings onderzoek naar het thuiswerken. Al tienduizenden mensen doen mee met het onderzoek. Het heeft Pullen aan het denken gezet. “Werkgevers moeten werknemers een veilige en gezonde werkplek aanbieden, dat is een wettelijke eis. Maar kan dat?” Het realiseren van een gezonde en veilige werkplek is namelijk ook sterk afhankelijk van het gedrag van mensen. “80% van de managers denkt dat er goede afspraken zijn gemaakt met werknemers. Alleen nog geen 30% van die werknemers vindt dat er goede afspraken zijn gemaakt met de managers.”
Poll
Of die afspraken genoeg zijn, is nog maar sterk de vraag. De 126 aanwezige kijkers kregen van organisator Kadijk de poll voorgelegd met de vraag wat een stresspunt is bij de terugkeer naar kantoor.
- Collega’s die zich niet houden aan afspraken 37%
- Reizen per openbaar vervoer 19%
- Binnenklimaat 19%
- Toiletten op het werk 8%
- Geen goede afspraken 7%
- Onverwachte close encounters (entree, lift of trap) 6%
- Anders 5%
Onsmakelijk
Hoewel mensen zich zorgen maken over de drukte in de trein, tram en bus, of over het binnenklimaat van hun kantoor, is de collega die afspraken negeert het grootste punt van angst. Japke-d. Bouma herkent zich daarin en spreekt zich uit: “Niemand houdt zich aan de regels, waarom zouden ze dat nu wel doen?” Daarmee verwijst de schrijfster en columniste naar bijvoorbeeld de regel dat je een vies koffiekopje zelf opruimt. Of je handen wast als je van de wc komt. “Het is een onsmakelijk voorbeeld, maar heel veel mensen wassen hun handen niet als ze van de wc komen. Maar hoe ga je mensen daarop aanspreken? Dat is nu wel echt nodig, het gaat nu om leven of dood.”
Koud
“Afspraken naleven, zoals een clean desk policy, hoe doe je dat?” Ook Fiona de Vos stelt zich vragen bij de discipline van de gemiddelde kantoormedewerker. “Bij de een loopt dat prima, bij de ander niet. Het is vaak ook onderdeel van de cultuur binnen een organisatie.” Die cultuur veranderen is dan noodzakelijk, dat kan volgens de omgevingspsychologe door mensen te informeren en glasheldere afspraken te maken. “Zet een raam open, dan wordt het koud, maar het is goed met het oog op ventilatie. Als mensen dat niet weten, gaan ze klagen. Informeren van mensen is dus ontzettend belangrijk.”
Waarom
De Vos ziet wel heil in grote cirkels rondom werkplekken omdat het overeenkomt met de behoefte tot personal space. Maar zelfs dan vraagt zij zich af: “Waarom moeten mensen naar kantoor?” Bouma is het daar roerend mee eens. “Heel veel mensen hoeven helemaal niet voor werk naar kantoor, dat hebben de afgelopen acht weken ons wel geleerd. Ben ik de afgelopen acht weken gemist, ik denk het niet”, voegt ze er lachend aan toe. Pullen sluit zich daar ook bij aan: “Hoezo moeten wij terug naar kantoor? Werkgevers moeten voor ons antwoorden: waarom moet ik naar kantoor?”
De drie experts filosofeerden vervolgens nog door over de vraag waar een kantoor dan toe dient, bekijk het hele gesprek terug via onderstaande video.